הכשת נחש היא אחד ממצבי החירום שאנחנו מטפלים בהם בבית החולים שלנו. מרבית ההכשות הן בחודשי האביב והקיץ (בעיקר בין מאי לאוקטובר). הרוב המוחלט של הכשות נחש בארץ נעשות ע"י הצפע הארץ ישראלי. הצפע פעיל בעיקר בין שעות אחר הצהרים והערב.

כלבים מוכשים בעיקר באזור הפנים והצוואר בגלל נטייתם לרחרח בתוך שיחים. חתולים , לעומתם, מוכשים לעתים רחוקות יותר ובעיקר ברגלים הקדמיות בשל העובדה שהם מנסים לשחק  עם הנחש ולתפוש אותו.

איך נזהה הכשת נחש?

לפעמים רואים את הנחש ושומעים את הכלב מילל בכאב. הכלב ינסה לברוח מהאזור בו הוכש. חשוב להבין שבמקרה של הכשה, גם אם הכלב נראה בסדר אחרי ההכשה , מצבו עלול להידרדר בשעות הבאות. ולכן בכל מקרה של הכשת נחש חשוב להרגיע את הכלב (ככל שהוא מרוגש יותר קצב לבו גבוה יותר והארס מתפזר בגופו מהר יותר). ולקחת אותו מיד לווטרינר.

הכשת נחש היא מצב חירום הדורש טיפול ובמקרים רבים גם אשפוז.

מה לא לעשות?

חשוב מאד לא לנסות לתפוס את הנחש, אל תסתכנו.

אסור לחתוך את אזור ההכשה, אין  למצוץ את הארס או לשים חוסם עורקים.

טיפול וטרינרי בהכשת נחש. המטרה העיקרית- מניעת שוק.

עירוי- אנחנו נותנים מיד נוזלים לווריד להעלאה ושמירה של לחץ הדם.

אנטיביוטיקה- למניעת זיהום מפי הנחש, המכיל חיידקים מזהמים.

משככי כאבים

במקרים מאד קשים יינתן נוגדן נגד ארס הנחש

שימוש בקורטיזון הוא טיפול שנוי במחלוקת.

מומלץ להשאיר כלב שהוכש לאשפוז ליום עד יומיים- כי לפעמים רק אחרי שהארס מתפשט בגוף נגרמת פגיעה באיברים  חיוניים ומצבו מחמיר.

סיבוכים אפשריים כתוצאה מהכשת נחש צפע

בצקת בבית הבליעה, דבר המקשה על הנשימה, פגיעה בקרישת דם, פגיעה בשריר הלב ופגיעה כלייתית.

פרוגנוזה

מרבית הכלבים המוכשים שורדים הכשת נחש , בד"כ ללא צורך בשימוש בנסיוב. התמותה בכלבים כתוצאה מהכשות עומדת על 3-4 % כאשר ניתן לו טיפול חירום אינטנסיבי. ככל שהכלב המוכש קטן יותר כך ההכשה מסוכנת יותר. כלב שסובל מחלות רקע כגון מחלת כליות, לב או מחלה אחרת – הסיכוי לסיבוך והחמרת המצב גדול יותר.