חיסוני כלב מה זה, למה חשוב לחסן כל שנה ונגד מה אנחנו מחסנים

ד"ר שלומית לוי, ד"ר קובי טננבוים

כולם יודעים שחשוב לחסן כלבים אבל בד"כ לא יודעים איזה מחלות הם אמורים למנוע.

מה זה בכלל חיסון?

חיסון מורכב מגורמי מחלה (חיידקים או  נגיפים, למשל) כשהם מוחלשים או מומתים. הכנסת חיידק מוחלש או מת לגוף מעודדת ייצור נוגדנים שיעזרו בעתיד, אם הכלב ייחשף לחיידק בצורתו הטבעית.

כשהחיידק מוחלש או מומת הוא לא אמור לגרום למחלה עצמה אלא רק לעודד את  המערכת החיסונית.

חשוב להבין שחיסון אינו מבטיח מניעה מלאה של המחלה, אבל ברוב המקרים כלב שחוסן לא ייחלה במחלה או ייחלה בה בצורה מוחלשת בלבד.

גורים מקבלים נוגדנים מהאם, דרך השליה כשהכלבה בהריון בהמשך  כשהם יונקים. (זו הסביבה למה חשוב לתת לאם להניק , במידת האפשר.) הנוגדנים שהם מקבלים מהאם עלולים להפריע ליצירת נוגדנים בעקבות חיסון.   זו אחת הסיבות למה מחסנים גורים שלוש ואפילו ארבע פעמים, בהפרשים של 3 שבועות , עד היותם בני כ 3חודשים.

 

בארץ , החיסון היחיד שהוא חיסון חובה הינו חיסון הכלבת. מאחר וישראל הינה מדינה הנגועה בכלבת באופן פעיל יש חשיבות עצומה לחיסון זה.

הגור מקבל זריקה אחת בהיותו בן 3 חודשים ואז פעם בשנה.

חיסון משושה הוא חיסון נוסף  חשוב מאד.

החיסון נקרא משושה כי הוא מכיל  גורמי מחלה לשש מחלות: כלבלבת, דלקת כבד, פרוו,

פארא -אינפלואנצה  ולפטוספירוסיס

מחלת הפרוו והכלבלבת.הן  המסוכנות מביניהן,  הן ושתיהן ניתנות למניעה, או מניעה חלקית,   בעזרת החיסון.

מתחילים לחסן את הגור בהיותו בן 6-8 שבועות, וחוזרים על החיסון כל 3-4 שבועות עד שהוא בן 4 חודשים. לאחר מכן החיסון ניתן פעם בשנה

חשוב לוודא לפני מתן החיסון שהכלב בריא.

אסור לחסן כלב חולה.

"חיסון " שאינו חיסון אלא טיפול – הוא  הטיפול נגד תולעת הפארק. מדובר בטיפול הניתן אחת לשלושה חודשים ומיועד להרוג את תולעת הפארק זו .תולעת קטנה המועברת ע"י חיפושית זבל ועלולה להיות קטלנית.  זהו טיפול המיועד לעזור במקרה שהכלב נדבק, ואינו מ הווה  חיסון.