ד"ר שלומית לוי וד"ר קובי טננבוים

השמנה זו ה"מגפה"  של  העולם המודרני . לא רק בבני אדם.

גם כלבים וחתולים ואפילו תוכים סובלים מהשמנה. הרבה פעמים כשהבעלים יסבול מהשמנת יתר גם חיות המחמד שלו תהיינה שמנות. זו לא מגפה במובן של גורם מדבק אלא במובן של השפעה סביבתית. מי שרגיל לנשנש כל היום לא יעמוד בפני המבט המפציר של הכלב שלו שמבקש "רק עוד עוגייה אחת"… ואיך כלב משמין? בדיוק כמו אצלנו. כשמכניסים יתר ממה שמוציאים.  כלב שעומד ומסתכל עליך בעיניים עצובות כשאתה אוכל- מה, לא תיתן לו קצת? זהו. שכאן זה מתחיל.

. כשאנחנו מדברים על בעלי חיים מה שקובע זה רק האספקט  הבריאותי. 

חשוב להבין – השמנת יתר יכולה להיות גורם למחלות. לא רק זאת, השמנה  יכולה גם להיגרם ע"י מחלות!

יש מחלות שגורמות להשמנה., כמו תת פעילות בלוטת התריס, לדוגמה. (בעיה שניתנת לטיפול).בעלי חיים בעלי משקל עודף מועדים לחלות יותר. לכן , אם הכלב או החתול שלכם שמן מדי אתם חייבים לקחת אותו לווטרינר לאבחון. אחת הסיבות ללקיחת חית הבית פעם בשנה לווטרינר שלכם, בנוסף לחיסון, זו הבדיקה השנתית. ובדיקה כזו  הווטרינר ייעץ לכם גם לגבי משקל החיה.

 קודם כל צריך להבין למה הוא מעלה במשקל.

נטייה גנטית מולדת : יש גזעים שנוטים יותר להשמנה. למשל לברדורים, כלבי תחש ובאסט האונד.

הפרעות הורמונליות , עיקור וסירוס עלולים גם הם לגרום להשמנה. אל תימנעו מעיקור הכלבה ומסירוס הכלב, רק היו מודעים לכך.

אחרי שהווטרינר ישלול סיבה רפואית להשמנה, הוא יסביר לכם איך להוריד את צריכת הקלוריות.

יש מזונות מיוחדים  שכמות הקלוריות בהם נמוכה יחסית. הווטרינר ימליץ , לפי הצורך גם על סוג המזון המומלץ וגם על הכמות שמותר לכלב לאכול.

כמו אצלנו , עם העלייה בגיל  יש ירידה בקצב חילוף החומרים.

כמו ילדים קטנים שמשתוללים הרבה ואחר כך נרגעים, כך גם חיות הבית. אם גור מתרוצץ הרבה ומשתולל כשהוא צעיר, כשהוא מתבגר הוא קצת פחות פעיל. ולכן, יש מקום לפעילות גופנית. וזה התפקיד שלנו:  צריך לעודד את הכלב לצאת להליכות, ריצות  ומשחקים.  כמובן רק אחרי בדיקת ווטרינר! אם הכלב שלכם סובל מהשמנה רצינית אתם לא יכולים להתחיל להריץ אותו בפארק בלי שום הכנה. זה פשוט מסוכן מדי. קחו אותו לבדיקה, קודם.

מה קורה בגוף החיה שהשמינה? כולסטרול גבוה ומחלות לב, לחץ דם גבוה  ומה שנובע ממנו, בעיות במפרקים, סכרת (במיוחד בחתולים), מחלות כבד, בעיות עור, בעיות בכליות ובדרכי השתן. וכמובן מוות.  גם איכות החיים פוחתת בחיה שמנה מדי וגם משך החיים מתקצר.

אז נכון . שלכלבה שלכם  לא אכפת שהיא שמנה. זה לא שהיא עומדת מול הראי ואומרת

" אוי כמה שהישבן שלי גדל. וכמה שהרגלים שלי השמינו. ממחר אני מתחילה דיאטה. "

נכון שלה זה לא אכפת גם אם עלתה שני קילו. (או 50 גרם, אם זה תוכי…)

אבל לכם צריך להיות אכפת. אכפת מאד.